fredag 22. oktober 2010

Amerikagåten del II

Pernille Karoline Simonsdatter (f. 15.6.1855) og Jakob Andreas Maas Jakobsen (f. 09.6.1856) giftet seg i Hamarøy 21.5.1877.
De hadde ti barn:

  1. Ida Sofie
  2. Adin Maas
  3. Antora Amalie
  4. Ingeborg Neonora
  5. Edvart Korelius
  6. Ragnhild
  7. Ida Sofie
  8. Kristen Olai
  9. Jacob Pareli
  10. Elida


Mine kilder som er mormors slektsbøker til å begynne med sier at denne familien utvandret til Amerika i 1913 og deretter bosatte seg i White Earth North Dakota.

Jeg har også fått vite deres eldste sønn Adin Maas tjente som amerikansk soldat under 1. verdenskrig og skal visstnok ha lidd en ublid skjebne i Frankrike 1918 som også førte til hans død.

Om alle disse opplysningene stemmer vil jo tiden vise, men vi ser altså hvor fort ting kan endre seg fra å være ord tatt ut fra et hode til å være nedskrevet på et papir. I går da jeg skrev innlegget mitt her, så sa jeg at de hadde 11 barn, men så viser det seg altså at de hadde "bare" 10 barn. Der kan man se viktigheten av å sjekke opp kilder.

Den eneste kilden jeg vil dele med dere i dag er kilden på giftemålet mellom Pernille Karoline Simonsdatter og Jakob Andreas Maas Jakobsen. Den finner du i Nordland fylke, Hamarøy, Ministerialbok nr. 859A05 (1863-1877), Ekteviede 1877, side 199. 
Om du blar deg ned til nummer tre, så vil du finne alle opplysninger om giftemålet.

Min neste utfordring er å finne ut om de virkelig dro til Amerika i 1913. Bare de få timene jeg har søkt i dag finner jeg ingen informasjon som sier at en Jakob Jakobsen drar i 1913, men derimot i 1904. Alderen på denne Jakob stemmer ikke helt med alderen jeg har funnet, så det er nok mer sannsynlig at det ikke er riktig Jakob.

Hva ville du gjort som neste trinn for å finne informasjon om denne familien?

1 kommentar:

Si gjerne ifra hvis du har kommentarer/synspunkter eller kan hjelpe til med noe!