søndag 11. juli 2010

Kilderegistrering

Som de fleste har fått med seg, har jeg begynt å bruke Legacy istedenfor Reunion fordi det programmet passet meg best. Men overgangen fra Reunion til Legacy var ikke helt smertefri og jeg endte derfor i å begynne på nytt med hele databasen og kopiere de opplysningene jeg har samt sjekke alle kildene.

Reunion har en standard på kilder der du selv lager deg en liste med de opplysningene du vil ha med på kildene, mens Legacy er sånn at du knytter kildene dine opp mot en sentral kilde som for eksempel kirkebok og så legger du inn opplysninger etter dette.

Det store spørsmålet er vel egentlig hvilke opplysninger skal man ha med seg fra en kilde?


I en kirkebok når noen er døpt finner man som regel opplysninger som barnets navn, dåpsdato, fødselsdato, foreldre, bopel, alder på foreldre (det er ikke alltid prestene er så gode å skrive opp dette), om barnet er ektefødt elle uekte født, og anmerkninger. Alle disse opplysningene er relative og er opplysninger som jeg iallefall registrerer i forbindelse med barnet på en eller annen måte. Men i selve registreringsprosessen av kilden tar jeg kun med de opplysningene som du ser på bildet over. Da legger jeg den øverste linja inn som detaljinformasjon og så legger jeg permanent sidelenke inn under tekst/kommentar. Dette er en veldig grei måte å gjøre det på og som er enkel å forholde seg til.

Men det jeg har problemer med å forholde meg til er når jeg skal registrere folketellinger, for hvilke opplysninger er egentlig relevante å ha med fra en folketelling? Det jeg har endt opp med å ta med er navnet og nummeret på gården samt url linken, men så står det jo gjerne også under folketellingen hvor mange kyr osv. den enkelte gårdbruker har. Disse opplsyningene har jeg i noen tilfeller tatt med, men de hører ikke til i selve kilderegistreringen, men kanskje heller under informasjonen om den enkelte person.

Hva gjør du med dine folketellinger?

2 kommentarer:

  1. Jeg har en sentral kilde som heter f.eks. Oslo 1801 Folketelling, en som heter Oslo 1865 Folketelling osv og bruker så detaljfeltet for å putte inn gatenavn, postnr. osv. Jeg legger også lenka til recorden i tekst/kommentarfeltet (inntil Legacy har en annen variant er dette den muligheten jeg har funnet best).

    SvarSlett
  2. Hej och grattis till utnämningen till en av Norges bästa genealogisajter. Grattis också till alla de andra på listan.
    Min blogg finns med bland Sveriges 25 bästa. Jag har lagt in en länk till din sida på min blogg. Jag skulle bli glad om du länkar tillbaka.
    Du kan hitta Sveriges bästa sidor på MyHeritage
    Min blogg heter Släktforskning för noviser
    Jag bevakar alla Norska och Svenska bloggar om genealogi på en särskild TWINGLY-kanal och har dessutom en grupp på Facebook om genealogi om du är intresserad.
    Mvh
    Jan

    SvarSlett

Si gjerne ifra hvis du har kommentarer/synspunkter eller kan hjelpe til med noe!