lørdag 10. juli 2010

Kartsider på nett

Norgesglasset er en karttjeneste å nettet levert av Statens kartverk der man kan søke på kommuner, steder, gater og adresser. Når jeg slektsforsker legger jeg som oftest inn stedsnavn, fylke og land. Da er det veldig fint å kunne ha en stabil side på nett der man kan søke opp adresser.

Jeg vet at det også Google har en karttjeneste. Denne tjenesten passer nok antageligvis bedre til å søke opp plasser i utlandet da jeg ikke alltid klarer å finne små plasser i Norge som jeg leter etter.

Er det noen av dere som har erfaringer med andre karttjenester på nettet som dere bruker ofte? Jeg vil gjerne høre hvilke dere bruker og hvorfor.

2 kommentarer:

  1. Jeg bruker også Norgesglasset. Merk at det er ulike søkeplasser for stedsnavn & (gate)adresser.
    Du kan avslutte søkeordet med *
    obs minimum tre bokstaver: tår* -> da får du bl.a. Tårnvik i Bodø.

    Et annet forhold er bokstavene aa/å og endingene -en/-et/-a eller ingen slik ending. Her må en prøve seg fram med flere alternativer.

    Et annet tips er yr.no Yr har det utrolig mange små stedsnavn :-)

    Skal jeg se noe i hjemkommunen vår - Bodø - går jeg direkte på kommunens hjemmeside og deres kart: http://webhotel2.gisline.no/gislinewebinnsyn_bodo/
    Mange andre kommuner har tilsvarende sider.

    SvarSlett
  2. Eniro.se har også en god kartdatabase. Det som er virkelig bra er at det også dekker Europa og USA. Og det er enkelt å plukke opp koordinater.

    Videre er jeg også fornøyd med www.visveien.no som også viser reiseruter, også utenom Norge, men har vel de samme stedsnavn som Google.

    Men, tjenesten har en rapporteringsmulighet hvor du klikker på stedet du savner, noterer koordinater og registrerer navnet på stedet.

    SvarSlett

Si gjerne ifra hvis du har kommentarer/synspunkter eller kan hjelpe til med noe!